Blur Faces is een nieuwe mogelijkheid bij het uploaden van een Matterport scan.

Gezicht onherkenbaar maken (Blur Faces):

Met de komst van de ‘Blur Faces’ methode heeft Matterport het eenvoudig gemaakt om gezichten onherkenbaar te maken, waardoor de beelden in een veel breder spectrum gebruik kunnen worden. Bijvoorbeeld, de mogelijkheid om beelden direct in Google Street View te plaatsen. Aangezien Google vereist dat gezichten onherkenbaar gemaakt worden is deze nieuwe technologie een doorbraak in de gebruiksvriendelijkheid. Hiervoor was het namelijk nooit makkelijk om een winkel of andere ruimte te fotograferen en daarna met bijna één muisklik op Google te plaatsen.

Een voorbeeld van een van onze projecten is de winkel van Rituals in Hilversum. Een bezoeker van Google Street View kan vanaf de winkelstraat direct doorlopen. Eenmaal binnen in de winkel van Rituals is de sfeer van de winkel direct duidelijk. Hierdoor lijkt het net alsof je echt in de winkel staat.

Hoe werkt Blur Faces:

Dus hoe gaat de Blur Faces methode precies in zijn werk? Over het algemeen is het niet nodig om deze functie te gebruiken, aangezien de Matterport camera dit vaak zelf per ongeluk doet. Doordat de Matterport camera zes foto’s maakt, met een tussentijd van ongeveer 5 seconden, gebeurt het vaak dat iemand twee keer op de scan staat. Als iemand niet goed stil staat krijg je een vaag beeld omdat je twee foto’s over elkaar heen gaat zien. Daarnaast is er bij bewegende mensen al snel sprake van beweging onscherpte. Voor deze gevallen is deze nieuwe technologie niet essentieel, maar als iemand dichtbij de camera stil staat is de optie een geweldige aanvulling!

Wat is minder handig: in de scan van Rituals is duidelijk te zien dat de mooie foto’s die in de winkel hangen ook vaag zijn gemaakt. In de toekomst wordt deze techniek steeds zorgvuldiger, waardoor personen en schilderijen steeds beter uit elkaar te houden zijn. Verder blijft Matterport hecht samenwerken met Google om het proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Waarom zou ik een 3D scan van een ruimte laten maken?

Het maken van een 3D scan kan vele voordelen bieden. Ten eerste kunt u klanten ook na sluitingstijd de mogelijkheid bieden om uw winkel te bezoeken. Ook als u open bent kunnen uw klanten alvast een indruk krijgen van uw locatie alvorens uw bezoeker daadwerkelijk aanwezig zijn (ideaal voor hotels, restaurants, musea, retail of hospitality). Ten tweede kunt u hoger in Google komen te staan met een 3D scan van uw locatie. Dit komt doordat Google dit ziet als meerwaarde voor haar bezoekers. Tot slot is het ook mogelijk om uw eigen informatie toe te voegen aan de scans met Matterport Tags. Voorbeelden van eigen informatie zijn: afbeeldingen, video’s, links naar producten of informatieve tekstjes.